VOLVO TIME

__ nabídka pro vás __

Volvo V70 II - 169.000 Kč

Volvo V70

Číst více

Historie

Slovo Volvo pochází z latiny a znamená "hýbat se" nebo spíše v případu Volva "valit se"

1920-1940

Volvo se zrodilo 14. dubna 1927, kdy z výrobní linky v závodě ve švédském  Goteborgu sjelo první vozidlo s označením ÖV4 (domácky se mu říkalo Jakob).

20.léta 20.století byla dekádou kdy automobily udělaly skutečný průlom, jak v USA tak v Evropě. Ve Švédsku se zájem lidí o automobilismus rapidně zvýšil v roce 1923 po jubilejní výstavě konané práve v Goteborgu, které se zůčastnilo 97 vystavovatelů z celého světa.

Kvalita a bezpečnost posádky i lidí kolem byly hlavními kritérii pro zakladatele značky Volvo.
Tento základní koncept byl formulován v roce 1926 a i dnes je aplikován v průběhu celé výroby všech modelových řad.

Vůz s označením PV655, vyráběný v letech 1933 až 1935. S modifikovanou kapotou a mřížkou, která byla poprvé umístěna v prostoru před chladičem.

Model PV36 byl zamýšlený jako relativně drahý luxusní vůz. Byla vyrobena série 500 vozů. Přezdívka tohoto modelu byla Carioca, možná kvůli tehdejší taneční módě, která byla na vrcholu v jižní Americe.

Volvo OV4  Volvo PV655  Volvo PV36  
 

1940-1950

Následovníkem PV53-56 byl model PV60, větší vůz v americkém stylu.

Nové malé auto pokřtěné jako PV444, bylo na trh uvedeno v roce 1944 na podzim. Již v tu dobu společnost Volvo věděla, že auto bude unikátní díky skvělé kombinaci amerického designu a evropské velikosti. Toto spojení se později ukázalo jako velmi úspěšné. V produkci zůstal tento model v modifikovaných verzích více jak 20 let.

Vozy taxi, ambulance a lehké nákladní vozy byly ve 40. a 50.letech vyráběny na základě modelu 800.

Volvo PV53  Volvo PV60  Volvo PV444  Volvo řady 800  

1950-1960

Plány Volva na dvoumístné sportovní auto byly pro všechny velkým překvapením. Volvo bylo známo především jako výrobce solidních, robustních, ale trochu nudných vozů.

Volvo Sport, nazývané také P1900 bylo podrobeno vyčerpávajícím testům ve Švédsku. Motor byl typu B14A s dvojicí karburátorů, který vyvinul 70 koní. Ostatní komponenty byly vzaty z modelu PV444. V domácím Švédsku však byla po tomto vozu malá poptávka a tak bylo vyrobeno pouze 67 aut a produkce byla do jednoho roku ukončena.

V této dekádě bylo také představeno Volvo Duett 445 (později označováno jako 210). Jméno Duett symbolizovalo myšlenku Volva na „2 auta v jednom“, tedy jakousi symbiozu mezi vozidlem určeným pro práci a volný čas.

 Po celé roky bylo Volvo aktivní také ve výrobě vozidel pro armádní účely švédského vojska a model 915 "Suggan" je pouze jedním z mnoha.

Vedení Volva udělalo srdeční rozhodnutí a závazek k internacionalizaci produktů. V tomto ohledu bylo životně důležité uvedení značky na americký trh. Produkce modelu 120 (zvaného také Amazon ve Skandinávii) začala v roce 1957 a hodně energie a práce bylo věnováno bezpečnostním prvkům. Vrchní polovina přístrojové desky byla vycpaná vatou a měkčená. Toto Volvo bylo ale především prvním vozem na světě, který byl sériově vybaven 3-bodovými bezpečnostními pásy.

Volvo P1900  Volvo Duett 445  Volvo 915 Sugga  Volvo 120 Amazon

1960-1970

Model P1800 v produkci.

Ve známé bondovce "THE SAINT”, řídil Roger Moore právě tento model P1800 v bílé barvě. K velké nevoli britského automobilového průmyslu.

Volvo P1800 získalo několik vavřínů, ať již to bylo ocenění za atraktivní design v roce 1961 na kalifornském státním autosalonu, tak post oficiálního vozu na 24 hodinovém závodu v americkém Sebringu v letech 1963 a 1964.

24. dubna 1964 byla otevřena nová továrna ve švédském městě Torslanda s odhadovanou roční kapacitou 110.000 aut.

V tomto období byla také uvedena řada novinek týkajících se bezpečnostní výbavy. První z nich byly přední kotoučové brzdy na všech vozech Amazon a posilovač brzd u všech vozů kombi.

Volvo představilo nový typ předních sedadel, která byla vyvinuta společně se zdravotními experty. Posed ve správné poloze má významný vliv na bezpečnost přepravy.

V srpnu roku 1966 byl představen nový model s označením Volvo 144. A opět zde nastal výrazný posun v bezpečnosti. Kotoučové brzdy na všech kolech, rozdělený sloupek řízení a nové zámky na 3bodových bezpečnostních pásech. Karoserie byla vpředu a vzadu vybavena speciálními zónami, které v případě nárazu lépe absorbují energii. Dokonce i zámky dveří podléhají bezpečnostnímu designu.

144 také zavedla bezpečnostní rozdělení 2-okruhového brzdícího systému tak, že v případě poruchy jednoho okruhu byl stále k dispozici 80% brzdícího efektu.

V zahraničí byla 144ka velmi úspěšná. V USA splňovala nové bezpečnostní omezení ještě dříve než byly uveřejněny.

Později v tom samém roce byla uvedena 145ka. Technicky vzato byl vůz identický s ostatními modely řady 140. Rozdíl byl v 5.dveřích, které byly z jednoho kusu, měly závěsy nahoře ve střeše a otevírale se směrem vzhůru.                                        

Volvo tak mělo 3 vozy kombi v programu. P210 Duett, Amazon 221 Estate a Volvo 145.

Volvo P1800  Volvo 144  Volvo 145  Volvo 221 Amazon

1970-1980

Nejsilnější seriový vůz, které Volvo doposud vyrobilo - Volvo 164 E. Motor měl elektronické vstřikování paliva a vyvinul sílu175 koní.

Nová verze P1800 byla také uvedena v roce 1971. Zvýrazněný profil provedení fastback podtrhl  sportovní naturel vozu. Tomu odpovídá i označení 1800 ES.

V roce 1972 Volvo představilo bezpečnostní vozidlo s označením VESC (Volvo Experimental Safety Car), experimentální auto, které však mělo předznamenat blízkou budoucnost.

Nová generace vozů Volvo byla představena v roce 1975, Volvo 240 se 6 různými modely a Volvo 260 s dvěma modely.Všechny tyto vozy měly novou příď inspirovanou konceptem VESC a také modifikovanou palubní desku.
These cars had a new front, inspired by the VESC, and the dashboard modified. Serie 240 byla vybavena novým motorem B21 s vačkovou hřídelí. Serie 260 měla také nový motor, V6. Nový šestiválec byl prvním výsledkem spolupráce s Renaultem a Peugeotem v oblasti vývoje motorů.

Kancelář pro bezpečnost dopravy v USA (NHTSA) nakoupila několik vozů Volvo 240, které použila k nastavení standardů bezpečnosti podle kterých pak byly testovány všechny nové automobily na americkém trhu.
Volvo 343 (později 440) se vyrábělo od roku 1976 v závodě v Holandsku. Bylo to kompletně nově vyvinuté vozidlo. S 343kou zvedlo Volvo hozenou rukavici v těžkém, ale přeci jen rostoucím segmentu vozů střední třídy. První model byl vybaven motorem o objemu 1.4 litru a kontinuální variabilní převodovkou.

50.výročí založení oslavilo Volvo v roce 1977 limitovanou edicí  modelu 244 a 264 nazvanou Jubileum. Vozy měly stříbrnou metalízu se speciálním černým a zlatým dekorem a modrými velurovými sedačkami. Ve stejném roce byla představena i edice 262C Bertone.

Volvo 164E  Volvo P1800 ES  Volvo VESC  Volvo 244  Volvo 262  Volvo 240  Volvo 262C Bertone

1980-1990

Vůbec první Volvo s přeplňovaným motorem. Volvo 240 Turbo s motorem B21 ET vyvinulo 155 hp a mělo vlastnosti, které člověk očekává u sportovních vozidel.

25. Února 1981 byla překročena hranice milionu vozů určená pro severoamerický trh, vyrobená na linkách v závodě v Goteborgu. Tímto jubilejním kusem byl stříbrný kombík  240 Estate. Volvo se tak stalo největším evropským automobilovým exportérem do USA.

O rok později tzn. v únoru 1982 Volvo zveřejnilo snímky nového modelu s označením 760 GLE. Ten byl představen s 2 motory. Benzínovým 6-válcem B28E a novým přeplňovaným naftovým V6 motorem. S dieselem dokázala 760ka GLE zrychlit z 0 na 100 za 13 sekund, což z ní v té době dělalo jedno z nejrychlejších naftových aut na světě.

Pro ženevskou Motor Show pak vznikl exkluzivní  2-dveřový model Volvo 780, který byl vyvinut společně s karosárnou Bertone v Turíně.

Volvo Car B.V. (holandská odnož) ve stejném roce uvedla na trh malé sportovní Volvo s označením 480 ES. To se stalo prvním Volvem s náhonem na přední kola.

V roce 1986 byly u mnoha evropských značek představeny motory vybavené katalyzátorem a lambda sondou. Volva tyto technologie používala u svých exportovaných aut do USA již od roku 1977.

V roce 1989 byl Nils Bohlin (designer 3 bodových bezpečnostních pásů) zvolen do americké síně slávy (American Safety and Health Hall of Fame)  a mechanický napínač bezpečnostních pásů získal ocenění Prince Michael Road Safety Award.

Volvo 760 GLE  Volvo 780  Volvo 480 ES  

1990-2000

Na podzim roku 1990 předtsavilo Volvo  modely 940/960.

Volvo 960 mělo nově vyvinutý řadový 6válec o objemu 3 litry a elektronicky řízenou automatickou převodovku. Nový motor umožnil Volvu zlepšit svou pozici v sektoru vozů s vysokým výkonem. Jedinečná a praktická byla opěrka rukou na zadních sedačkách, která se dala v mžiku přeměnit na dětskou sedačku.

V červnu 1991 uvedlo Volvo na trh kompletně nový vůz. Volvo 850 GLT reprezentovalo největší průmyslový projekt Volva za dlouhá léta. Byl to první vůz na světě vybaven bočními airbagy zmírňujícími náraz z boku – side impact protection system (SIPS). Od svého uvedení v roce 1991 posbírala 850ka více než 40 různých mezinárodních ocenění. Jedním z těch významnějších byla i cena  Good Design Grand Prize v roce 1994, udělená ministerstvem obchodu a průmyslu v Japonsku.

Vysoká úroveň bezpečnosti byla potvrzena také 2 americkými výzkumy udělanými instituty pro bezpečnost (Insurance Institute for Highway Safety) a (Highway Loss Data Institute). Tyto organizace vyhlásily Volvo jako nejbezpečnější vůz na trhu.

V rámci ženevské Car Show v roce 1994 byl představen dosud nejsilnější vůz Volvo 850 T-5R s přeplňovaným 5válcem o výkonu 250 koní.

Rok 1996 přinesl řadu nových modelů mezi které patří sedan Volvo S70, kombík V70 a 850ka Bi-Fuel, která byla vybavena 2 palivovými systémy umožňujícími jízdu jak na benzín tak na plyn. Tím Volvo splnilo legislativní omezení emisí vozů připravené Kalifornií až na rok 2000.

Naplno se také rozběhla produkce menších modelů S40 a V40. Těm byla ale cesta do Ameriky ještě nějakou dobu uzavřena.

Sportovní, elegantní, vzrušující. Tato slova popisovala nové luxusní kupé Volvo C70 během představení na pařížské Motor Show. C70 byla první vlaštovkou po spojení s britskou TWR v závodě Auto Nova’s ve švédském městě Uddevalla. Otevřená verze C70 convertible následovala ten samý rok a stala se prvním otevřeným vozem Volvo od modelu P1900 z roku 1956.

1997 byla představena čtyřkolka Volvo V70R AWD (All Wheel Drive) a za nedlouho následovala verze Volvo V70 XC (Cross Country)

Představení nového Volva S80 v roce 1998 bylo bez jakýchkoli pochyb motoristickým vrcholem roku. Tomu nasvědčovaly i recenze a hodnocení novinářů z celého světa, které byly více než pozitivní a pěly na vůz samé ódy.

Během jednoho roku posbíralo Volvo S80 několik předních ocenění. Můžeme jmenovat  například the Prince Michael Road Safety Award za bezpečnostní nafukovací postranní záclony. Dále cena the Most Beautiful Car in the World udělená italskou motoristickou organizací  a magazínem Automobilia. Tyto a další ceny jen podtrhly fakt, že S80ka je typickým Volvem, tedy bezpečným, kvalitním, spolehlivým a k životnímu prostředí vstřícným vozem.

Jednou z novinek v tomto modelu byl revoluční elektrický Multiplex  systém uživající 2 hlavní kabely, 20 řídících jednotek a digitální technologii komunikační sítě. Výsledkem bylo méně kabelů, zvýšená kapacita přenosu dat, větší spolehlivost a jednodušší zakomponování přídavného vybavení.

Další pak byla novinka s označením PremAir, katalytický nátěr chladiče, který konvertoval potenciálně nebezpečný ozon z vnějšího vzduchu na kyslík.

V roce 1999 byla společnost Volvo prodána americkému koncernu Ford Motor Company.

Volvo 960  Volvo 850  Volvo 850 T5 R  Volvo S70  Volvo V70  

Volvo S40  Volvo V40  Volvo C70  Volvo V70 XC  Volvo S80

2000 - 2010

Nové milénium začalo prodejním rekordem kdy se podařilo prodat více než 422 tisíc vozů značky Volvo. Byl představen nový model Volvo S60, lehce sportovní sedan, který byl přijat extrémně pozitivně jak odbornou tak laickou veřejností. Tento model tak začal svou téměř 10letou úspěšnou pouť automobilovým světem. Kromě sedanu S60 existoval také ve verzi kombi s označením V70 a kupé/kabriolet C70.

Volvo S60  Volvo V70 C30 C70 2005 C70 2013

S40 II V50 S80 II

V40 2012 S60 II V60 V70 III     

Řada XC (Cross Country) a její představitelé od největšího mastodonta XC90, který se s drobnými kosmetickými úpravami drží na trhu již déle než 12 let, přes modernější, líbivější a menší SUV sestru s označením XC60 až po XC70, které vychází z V70 3.generace.

XC90 XC60 XC70